Závodní stroj
Nápad postavit si stroj pro závody, jsem dostal při sledování místního závodu padesátek (fichtlday.cz)... Plánoval jsem, že se ho zúčastním s mojí 'dvacítkou', ale nakonec jsem se rozhodl netrápit motor mého jediného dopravního prostředku, a tak na podzim 2009 začala vznikat...
EVO 1 (2010)
V garáži jsem posbíral ty nejlepší zbytky po různých pionýrech a začalo se upravovat, skládat a vymýšlet...
10.11.2009: Rám je postaven na kola, je přidělána na zkoušku trubka jako stupačky, nasazen motor, začal jsem pracovat na sedle.
9.12.2009: vyřešil jsem uchycení origo výfuku, je vyrobená řadící páka - upravená páka z typu 20, vypadá jako na 555 ale je o kousek níž, namontoval jsem boční stojan pro posunování po garáži a karburátor.
7.1.2010: sedlo už je skoro hotové, vyměnil jsem rozetu,... Mám v plánu udělat zadní brzdu, namontovat zadní blatník,...
3.2.2010: Konečně jsem dokončil sedlo - jeho výroba mi zabrala hodně času, ale s výsledkem jsem spokojen. Dnes jsem zapojil dráty a poprvé nastartoval.
2.3.2010: Přidělal jsem všechny lanka a proběhla první jízdní zkouška. Dopadla vcelku dobře, na moje poměry to jede pěkně. Nakonec jsem se rozhodl pro nádrž z Jawy 555. Je potřeba ji vyčistit kyselinou citronovou. Na rám pod nádrží je přivařena výztuha (zatím provizorně).
16.5.2010: Po delší době je tu aktualizace. Udělal jsem celkem dost méně viditelných změn, např. předělání uchycení stupaček k rámu, vyrobení mechanismu zadní brzdy,... Vymyslel jsem držák přední vidlice, který by měl zamezit kroucení "předku".
29.5.2010: Konečně se povedlo vymyslet jak připevnit zadní blatník a po jeho namontování se zdá být "závoďák" kompletní...
17.6.2010: Včera jsem se dostal ke kompletnímu rozebrání stroje a dneska už jsem začal s lakováním. Je potřeba doupravit některé věci a "vychytat tomu mouchy". Termín dokončení jsem si stanovil na příští víkend, aby mi zbyl nějaký čas před závodem.
3.7.2010: Závodní stroj je pro tento rok hotov. Pozítří pojedu svůj první závod, tak se uvidí jak to dopadne. Můj cíl je dojet závod, popřípadě nebýt na konci startovního pole... Nějaké foto po laku přikládám níže.
Závod jsem dojel a to na 29. místě ze 120 jezdců, což sice není kdovíjaké umístění, ale je výrazně nad moje očekávání. Motorka jela dobře a bez poruchy, ovšem je potřeba zapracovat v oblasti zadních tlumičů, protože blatník mlátil na opravdu velkých nerovnostech do rámu a držák blatníku do sedla.
EVO 2 (2011)
Pro příští rok je v plánu hodně změn. Už jsem stihl namontovat širší řídítka pro lepší ovladatelnost v terénu a nějaké méně podstatné věci. Přes zimu snad bude čas na vyřešení oblasti stupaček,páky zadní brzdy, zadního blatníku a sedla.
25.5.2011: Uvádím seznam hlavních změn a úprav na motorce pro tento rok:
- pomocí šroubů prodloužené pružiny v předních teleskopech o 50 mm
- jiný zadní blatník, přední blatník
- kříž pro stupačky z J20
EVO 3 (2012)
V plánu je konečně také stavba nového "závodního" motoru a s tím spojená větší investice. Postupně budu přidávat info a fotky jak bude práce postupovat.
Proběhl nákup nezbytností a výměna ložisek, gufer a bronzových futer v převodovce.
Nový válec - SÚ, hlava, výfuk. Do úprav válce jsem se nepouštěl sám, ale sáhl jsem po ověřené "klasice".
Motor, je složený, nasazený v rámu, výfuk je vcelku, ošetřený černou barvou na výfuky. Hrubá verze stroje je pro rok 2012 je kompletní. Teď zbývá to jenom doladit ke spokojenosti...
Z důvodu větší spolehlivosti a pravidelnosti chodu motoru jsem si pořídil oblíbené zapalování VAPE.
Fichtlday Žuchov pro mě letos skončil po pár ujetých kilometrech, více napoví fotky...
Při originálním primárním převodu (14/34) a sekundárním převodu 11/55 bylo dosaženo maximální rychlosti 83km/h (75-80km/h po rovině). Měřeno rychloměrem pro jízdní kola (obvod kola nastaven na 1730mm).
Na motorce byla spousta nedodělaných věcí a provizorních řešení, které už řešit nebudu, protože tento motor se přesunul do cestovního stroje a ze závodního stroje 'Jawa 50 FD special' zbyl pouze rám s koly uskladněný v garáži...